Termes et conditions
Ces clauses sont en néerlandais. Chaque partie déclare maîtriser cette langue suffisamment pour comprendre les clauses. These conditions are in Dutch. Every party understands this language enough to understand the conditions. Diese Bedingungen sind in Niederlandisch. Jede Vertragspartei versteht diese Sprache und damit die Bedingungen ausreichend.
Artikel 1 - Toepassingsgebied – totstandkoming Overeenkomst
- In deze algemene voorwaarden wordt onder “SILOO” de Besloten Vennootschap SILOO BV (0560.963.074) verstaan.
- Onder de “Klant” wordt de andere partij verstaan, die een beroep doet op de goederen en producten van SILOO.
- Deze algemene voorwaarden beheersen alle huidige en toekomstige rechtsbetrekkingen tussen SILOO en de Klant. Behoudens andersluidende schriftelijke Overeenkomst, zijn alle bestellingen, leveringen bijgevolg afgesloten onder de hierna vermelde clausules en voorwaarden. Deze algemene voorwaarden zijn absoluut essentieel voor en integraal van toepassing op de contractuele relatie tussen SILOO en de Klant en vormen de volledige overeenkomst tussen partijen (de “Overeenkomst”).
- In geen geval zullen de algemene (factuur- of administratieve) voorwaarden van de Klant (zowel de huidige als eventuele toekomstige) van toepassing zijn op de Overeenkomst (zelfs niet indien daarin wordt bepaald dat enkel de algemene voorwaarden van de Klant van toepassing zijn). De Klant doet aldus uitdrukkelijk en onherroepelijk afstand van zijn eigen (huidige en toekomstige) algemene voorwaarden.
Artikel 2 - Facturatie en betaling
- Het bedrag van de facturen is steeds betaalbaar op de zetel van SILOO in de aangeduide munt, netto contant en zonder korting binnen de 30 dagen na factuurdatum, tenzij anders werd vermeld op de factuur.
- SILOO behoudt zich het recht voor een voorschot te factureren op de te leveren goederen.
- Iedere factuur wordt beschouwd als aanvaard, tenzij protest per aangetekend schrijven binnen de acht dagen.
- Indien de Klant een onderneming is (B2B), brengt het onbetaald gedeelte van onze facturen vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlrente van 12% per jaar op. In geval van niet betaling op de vervaldag en bij gebrek aan tijdig en gegrond protest is de schuldenaar van rechtswege en zonder ingebrekestelling gehouden bij toepassing van artikel 5.226 NBW tot betaling van een schadevergoeding conventioneel en onverminderbaar vastgesteld op 10% van het onbetaalde bedrag met een minimum van 125,00 EUR en een maximum van 2.500,00 EUR onverminderd de verwijlrente en de eventuele gerechtskosten.
- Bij niet-betaling van een factuur, weze het geheel of gedeeltelijk op haar vervaldag worden alle openstaande, zelfs niet vervallen facturen, van rechtswege en onmiddellijk opeisbaar.
- Betalingen die de Klant aan SILOO verricht, worden in de eerste plaats aangerekend op de door de Klant verschuldigde kosten, daarna op de verschuldigde interesten en pas in laatste instantie op de verschuldigde hoofdsom.
- Elke annulering van het geheel of een gedeelte van de bestelde goederen dient steeds schriftelijk te geschieden. In voornoemde gevallen evenals bij ontbinding van de Overeenkomst ten nadele van de Opdrachtgever zal laatstgenoemde een forfaitaire vergoeding van 30% op het overeengekomen totaal bedrag verschuldigd zijn ter dekking van o.m. vaste en variabele kosten en winstderving, onverminderd het recht van SILOO om een hogere werkelijk geleden schade te bewijzen.
Artikel 3 - Levering
- De door SILOO vooropgestelde levertermijn is slechts indicatief. Bij abnormale vertraging in de uitvoering van de levering heeft de Klant echter het recht om de Overeenkomst per aangetekend schrijven en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, op voorwaarde dat SILOO nog steeds niet heeft geleverd binnen een periode van drie (3) maanden nadat SILOO hiertoe door de Klant per aangetekend schrijven in gebreke werd gesteld. De Klant verzaakt hierbij uitdrukkelijk aan elke andere mogelijke verhaalsmiddel, in het bijzonder aan de toekenning van enige vorm van schadevergoeding. Indien de door SILOO vooropgestelde levertermijn wegens overmacht (bijvoorbeeld bij uitputting van voorraad of vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van SILOO) wordt opgeschort, brengt dit van rechtswege met zich mee dat de oorspronkelijke voorziene levertermijn automatisch verlengd wordt met een periode gelijke aan deze opschortingstermijn.
- SILOO behoudt zich het recht voor om gedeeltelijke leveringen te doen, die evenveel gedeeltelijke verkopen uitmaken. De gedeeltelijke levering van een bestelling kan in geen geval de weigering tot betaling van de reeds geleverde goederen rechtvaardigen.
- Tenzij SILOO en de Klant van tijd tot tijd anders zouden overeenkomen, zal SILOO de verkochte goederen leveren op de zetel van de Klant in een ruimte op de gelijkvloerse verdieping. De Klant verbindt er zich toe om de geleverde goederen in ontvangst te nemen en daartoe de vereiste ruimte vrij te maken en garandeert de geschiktheid en/of beschikbaarheid van de leverplaats.
Artikel 4 - Retour- en garantiebeleid
- De Klant verbindt er zich toe om de verkochte goederen bij de levering onmiddellijk in ontvangst te nemen en te onderzoeken of de kwaliteit en/of de kwantiteit van de geleverde goederen overeenstemt met hetgeen werd overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken betreffende de geleverde goederen dienen onverwijld en uiterlijk binnen de drie werkdagen na levering schriftelijk aan SILOO worden gemeld. Klachten met betrekking tot zichtbare gebreken of een verschil in kwantiteit ingediend na deze termijn worden niet langer door SILOO aanvaard. Dergelijke klachten schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op.
- De Klant aanvaardt en erkent dat SILOO de excepties, exoneraties en garantiebeperkingen, die de fabrikant ten aanzien van SILOO kan inroepen, eveneens aan de Klant kan tegenwerpen.
Artikel 5 - Aansprakelijkheid
- Eventuele klachten inzake de uitvoering van de Overeenkomst dienen schriftelijk en uiterlijk binnen de acht (8) kalenderdagen, nadat men de niet correcte uitvoering van de Overeenkomst had moeten vaststellen, worden gemeld aan SILOO, bij gebreke waaraan de Klant dienaangaande geen enkel recht of verhaal meer kan laten gelden.
- SILOO is niet aansprakelijk voor onopzettelijke lichte fouten, d.w.z. fouten die geen schending uitmaken van essentiële verbintenis van de Overeenkomst en/of een grove onzorgvuldigheid uitmaken.
- Behoudens in geval van bedrog, fraude of opzettelijke fout, is SILOO niet aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte schade of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, inkomstenderving, verlies productiecapaciteit, administratie-of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
- Behoudens in geval van bedrog, fraude of opzettelijke fout, is de contractuele aansprakelijkheid van SILOO te allen tijde beperkt tot de gehoudenheid van SILOO tot één of meerdere van de volgende opties, naar keuze van SILOO : (1) het crediteren van de relevante (deel)facturen met betrekking tot de gebrekkige uitvoering van de Overeenkomst; (2) het opnieuw uitvoeren van (het relevante onderdeel van) de Overeenkomst zonder meerkost; (3) het herstellen van de gebrekkige uitvoering van de Overeenkomst zonder meerkost.
- Behoudens in geval van bedrog, fraude of opzettelijke fout, is de contractuele aansprakelijkheid van SILOO jegens de Klant te allen tijde beperkt tot het bedrag dat wordt gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering die door SILOO werd afgesloten.
- Partijen sluiten, in zoverre wettelijk mogelijk, onder meer andere aansprakelijkheid dan diegene voorzien in deze Overeenkomst uit, zodat Partijen elkaar en/of hun respectievelijke vertegenwoordigers en/of hulppersonen (onder meer bestuurders en werknemers), niet buitencontractueel kunnen aanspreken en/of betrekken bij geschillen over de totstandkoming, uitvoering, interpretatie of beëindiging Overeenkomst. Onverminderd het voorgaande, erkennen en verklaren partijen in het algemeen dat zij, in zoverre wettelijk mogelijk, enkel elkaar en niet hun respectievelijke vertegenwoordigers of hulppersonen (onder meer bestuurders en werknemers), kunnen aanspreken, in het kader van de totstandkoming, uitvoering of beëindiging van deze Overeenkomst. De toepassing van artikel 6.3. § 2 van boek 6 van het BW wordt expliciet uitgesloten, in zoverre wettelijk toegelaten.
Artikel 6 - Opschorting en Ontbinding van de Overeenkomst
- Indien de Klant zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, kan SILOO na ingebrekestelling en zonder dat SILOO daarvoor aansprakelijk kan worden gesteld het recht van de Klant op de verdere uitvoering van de Overeenkomst opschorten, blokkeren, beperken, opheffen of annuleren. Alvorens haar verbintenissen op te schorten, zal SILOO de Klant per aangetekend schrijven in gebreke stellen en een periode van vijftien (15) dagen toestaan om de contractuele wanprestatie recht te zetten. De Klant erkent en aanvaardt alle gevolgen en schade ingevolge de opschorting. Voormelde opschorting van de Overeenkomst eindigt wanneer de Klant de wanprestatie heeft rechtgezet of haar contractuele verplichtingen opnieuw nakomt.
- SILOO heeft het recht om de Overeenkomst met de Klant te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, te ontbinden in volgende gevallen: (i) indien de Klant, ondanks schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van tenminste zeven (7) kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de tijdige en behoorlijke nakoming van één of meer uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, (ii) bij staking van betaling of (iii) indien de Klant verwikkeld geraakt in een insolventieprocedure conform Boek XX van het Wetboek Economisch Recht behalve bij het indienen van een verzoek tot gerechtelijke reorganisatie, (iv) bij ontbinding, vereffening of stopzetting van de activiteiten van de Klant, (v) indien er beslag wordt gelegd op de vermogensbestanddelen van de Klant of (vi) indien de zeggenschap over de Klant wijzigt.
Artikel 7 - Eigendomsvoorbehoud en overdracht van risico
- De eigendom van de verkochte goederen zullen pas overgedragen worden op de Klant tot na de volledige voldoening door de klant van al hetgeen als tegenprestatie van de door SILOO geleverde of te leveren goederen SILOO verschuldigd is, met inbegrip van de betaling van de overeengekomen prijs, kosten, intresten en eventuele schadevergoedingen. Niettemin zullen de risico’s van het verlies of de vernietiging van de verkochte goederen integraal worden gedragen door de Klant vanaf het moment dat de verkochte goederen aan hem werden geleverd.
- Tot het ogenblik dat de eigendom van de verkochte goederen effectief aan de Klant is overgedragen is het de Klant uitdrukkelijk verboden om de geleverde goederen als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden, of te bezwaren met enig ander zekerheidsrecht. Voor zover als nodig wordt onderhavige clausule voor elke levering geacht te zijn herhaald. De Klant verbindt zich ertoe om SILOO onmiddellijk te verwittigen van elk beslag dat door een derde op de verkochte goederen zou zijn gelegd.
- De Klant draagt een zorgplicht met betrekking tot de onder het eigendomsvoorbehoud vallende goederen en dient deze in perfecte staat op een daartoe geschikte en reine plaats op te slaan en te bewaren Overeenkomstig de hoogste standaarden en veiligheidsvereisten die gangbaar zijn in de sector. Deze goederen dienen fysiek te worden gescheiden van alle andere aanwezige goederen en voorzien te worden van de vermelding “Deze goederen zijn eigendom van SILOO” (waarbij vennootschapsvorm, benaming, locatie van de zetel en KBO-nummer van SILOO correct dienen te worden vermeld).
- De Afnemer heeft te allen tijde het recht om de naleving van deze bepaling te controleren, en dit onder meer in de werkplaatsen en magazijnen van de Contractant, zijn onderaannemers en leveranciers.
- De Klant verbindt zich ertoe SILOO te verwittigen indien de verkochte goederen worden opgeslagen in een pand dat niet haar eigendom is en zal op verzoek de identiteit van de eigenaar meedelen.
Artikel 8 - Overmacht
- SILOO is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen die te wijten is aan overmacht.
- Indien de nakoming van een Overeenkomst voor een partij bezwarender is geworden, is deze partij niettemin verplicht haar verbintenis na te komen, behoudens met inachtneming van de volgende bepalingen betreffende overmatige verzwaring. In geval een fundamentele wijziging van de economische omstandigheden - die onvoorzienbaar was op het moment van contractsluiting en die niet toerekenbaar is aan de wil van SILOO - tot gevolg heeft dat de uitvoering van het contract buitensporig wordt bezwaard en een onredelijke of onevenredige last voor SILOO met zich meebrengt, zullen de partijen in overleg treden om gezamenlijk en te goeder trouw een billijke en redelijke aanpassing van de voorwaarden van het contract overeen te komen. Bij afwijzing of van mislukking van de heronderhandelingen binnen één maand, zal SILOO zich kunnen wenden tot de bevoegde rechter om hetzij het contract op een welbepaalde datum en onder bepaalde voorwaarden te laten ontbinden, dan wel het contract te wijzigen teneinde het contractueel evenwicht tussen partijen te herstellen.
- Aangezien de verbintenis van de Klant jegens SILOO in essentie een betalingsverplichting uitmaakt, wordt overmacht in hoofde van de Klant hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 9 - Nietigheid / Afstand
- De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen van deze algemene voorwaarden laat de geldigheid van de andere bedingen onverlet. Indien de bedingen, opgenomen in deze algemene voorwaarden, geheel of gedeeltelijk nietig zijn, zal dit beding herleid worden tot het ruimst mogelijk geldig beding die de bedoeling van partijen het dichtst benadert.
- Indien, bij niet-uitvoering, niet behoorlijke of laattijdige uitvoering van één of meer verbintenissen van een partij, de andere partij niet reageert of niet uitdrukkelijk aanspraak maakt op behoorlijke uitvoering, impliceert zulks geen afstand of verzaking van het recht van de andere partij om zich later te beroepen op de niet-uitvoering, de niet behoorlijke om zich later te beroepen op de niet-uitvoering, de niet behoorlijke uitvoering en/of de niet-uitgevoerde, niet-behoorlijk of laattijdig uitgevoerde verbintenis(sen).
- De Klant verklaart en bevestigt dat elke clausule in deze algemene voorwaarden in verhouding staat met de andere clausules, dat de rechten en verplichtingen die uit de algemene voorwaarden voortvloeien elkaar in evenwicht houden en dat wederpartij de daadwerkelijke mogelijkheid heeft gehad om over de clausules te onderhandelen en een invloed te hebben op hun inhoud.
Artikel 10 - Privacy en Gegevensbescherming
- SILOO hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. De Klant kan via de uitvoering van haar opdracht persoonsgegevens van de Klant verzamelen (e-mailadres, naam, adres, telefoonnummer, ondernemingsnummer, bankrekeningnummer, etc.) dewelke strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van zijn opdracht.
- Persoonsgegevens worden verwerkt op basis van artikel 6.1. (a) toestemming, (b) noodzakelijk voor de uitvoering van een Overeenkomst en (c) noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
- Persoonsgegevens zullen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk om de vooropgestelde doeleinden te bereiken, tenzij hiervoor afwijkende wettelijke termijnen zijn voorzien.
- SILOO verbindt zich ertoe uw gegevens niet te delen met anderen, behoudens in de gevallen voorzien in de wet en behoudens indien dit onontbeerlijk is voor de correcte uitvoering van de Opdracht.
- De Klant heeft het recht om diens persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen. Daarnaast heeft de Klant het recht om diens eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van de persoonsgegevens door leverancier en heeft hij het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat de Klant een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die SILOO van de Klant beschikt in een computerbestand naar hem of een ander, door hem genoemde organisatie, te sturen. Als de Klant gebruik wil maken van zijn/haar recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of indien hij vragen/opmerkingen heeft over de gegevensverwerking, dient hij een gespecificeerd verzoek te sturen naar (info@siloo.be).
- SILOO wijst er tevens op dat de Klant de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Artikel 11 - Toepasselijk recht en bevoegdheid
- Deze Overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door, en zal worden geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgisch recht.
- Elk geschil in verband met deze Overeenkomst zal onderworpen zijn aan de exclusieve bevoegheid van de rechtbanken van de plaats waar de zetel van SILOO gelegen is.